Ile kosztuje strona internetowa? To zagadnienie, które spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom chcącym w końcu zainwestować pieniądze we wdrożenie strony internetowej dla swojej firmy. Zagadnienie o tyle trudne, że bez wyraźnego zdefiniowania celu, jaki ma przyświecać zaprojektowanie strony www bardzo ciężko ten koszt oszacować. Koszt strony może oscylować w widełkach od 99 zł do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Od czego zależna jest aż tak duża rozbieżność cenowa? W końcu ile kosztują strony internetowe

Koszt strony internetowej. Po pierwsze: Marka i renoma firmy

Strony internetowe KrasnystawMożemy wymienić kilka czynników. Najważniejszym aspektem wydaje się tu być mimo wszystko wielkość i renoma firmy zlecającej wdrożenie strony internetowej. To trochę dziwne, bo często za dokładnie ten sam projekt firma X zapłaci nawet o 1000% mniej niż firma Y. Ba!, często może okazać się również, że to właśnie tańszy projekt będzie miał większą funkcjonalność i bardziej przyjazną dla odbiorcy szatę graficzną. Tak, niestety a może i na szczęście – działa rynek. Przywilej bycia dużą agencją interaktywną czy reklamową z wyrobioną marką przyciąga dużych graczy, którzy gotowi są zapłacić olbrzymie sumy pieniędzy za coś, co może zrobić nawet utalentowany student informatyki. Tak to działa. Jeśli wspomniany student poświęci się pasji i rozwojowi swoich umiejętności w konsekwencji czego przez kolejne lata sumiennie stawiał będzie na coraz lepsze projektowanie stron internetowych, to zapewne również osiągnie sukces, wyrobi swoją markę i będzie mógł pobierać od swoich przyszłych klientów opłaty zdecydowanie przewyższające stawki od których kiedyś każdy zaczynał. Trzeba na to jednak wiele czasu i samozaparcia z zastrzeżeniem, że jeśli ktoś dysponuje środkami finansowymi na podjęcie działań marketingowych na szerszą skalę – często nie musi przechodzić etapu powolnego budowania swojej marki. Od razu może sprzedawać projektowane przez siebie strony internetowe za przekraczające średnią krajową stawki. Skuteczna reklama jest lekiem na wszystko. Pytanie tylko, na ile takie działania pozostają skuteczne dla firmy kupującej stronę i czy cena będzie adekwatna do osiągniętych dzięki niej korzyści. Mamy już pewien obraz sytuacji, ale dalej nie wiemy ile kosztuje strona internetowa. Spokojnie… żadne kredyty nie będą potrzebne 😉

Koszt strony internetowej. Po drugie: Szablony stron internetowych

Mamy już wybraną agencję interaktywną, bądź też zdecydowaliśmy się na usługi oferowane przez uzdolnionego sąsiada mieszkającego piętro niżej. Jednym z pierwszych ważniejszych pytań, którymi zostaniemy z pewnością zasypani (Czasem jednak badanie potrzeb zostaje z niewiadomych przyczyn pominięte. Są więc oczywiście przypadki, kiedy słyszymy dobra ja wam zrobię stronę internetową, jak nie będzie pasować to zrobię nową wersję itd.. Będziecie zadowoleni.) będzie pytanie o szablon graficzny strony internetowej. Konkretnie, czy chcemy skorzystać z gotowego szablonu strony www, czy też grafika ma być projektowana specjalnie dla naszej witryny. Które rozwiązanie wybrać i dlaczego? Obydwa przypadki posiadają zarówno swoje wady, jak i zalety o których poniżej.

Indywidualny szablon strony, to rozwiązanie które z pewnością sprawi, że nasza firmowa strona internetowa będzie jedyna i niepowtarzalna w całej sieci. Przynajmniej tak, to powinno wyglądać. W praktyce bowiem, często okazuje się, że grafik wykonując projekt strony internetowej i tak wzoruje się na już sprawdzonych rozwiązaniach, często podsuniętych również przez samego zlecającego, który podsuwa widniejący już w sieci projekt konkurencyjnej firmy mówiąc – chcę taką stronę, no może nie taką samą, ale niech będzie zachowany podobny układ poszczególnych elementów witryny. Do zmiany będą głównie kolory. Czy w takim przypadku można mówić o plagiacie? Nie do końca. Stron internetowych zostało zaprojektowanych już miliony jeśli nie miliardy. Siłą rzeczy wiele szablonów stron będzie do siebie zbliżonych tym bardziej jeśli np. wyszły z pod ręki jednego projektanta.

Stosuj sprawdzone rozwiązania

Każdy bowiem, ma wrodzoną skłonność do powielania schematów, które użył już wcześniej, które okazały się skuteczne, a przede wszystkim podobały się poprzednim klientom – zarobiły tym samym dla projektanta mniejsze lub większe pieniądze. Jeżeli zatem szablon strony internetowej nie jest kopią jeden do jednego, a podpatrzone zostały tylko dobre rozwiązania i wdrożone na swój sposób – raczej mówilibyśmy tu o inspiracji. Weźmy pod uwagę np. wygląd dwóch dużych i wiodących portali na polskim rynku (chociaż śmiało można powiedzieć – weźmy pod uwagę 90% portali na całym świecie). Z reguły posiadają bardzo zbliżony do siebie układ tj. menu z tytułami newsów podzielonych na kategorie po prawej stronie, po lewej zdjęcia, główny artykuł i w zasadzie właściwy content (treść). Różnice polegają na innym rozmieszczeniu bloków, kolorach i właściwych logotypach. Dlaczego? Bo, to optymalne rozwiązania mające zatrzymać użytkownika jak najdłużej na stronie i oferować mu łatwość nawigacji i przejrzystość treści.

Wracając jednak do tematu naszego szablonu. Dedykowana grafika dla naszej strony, to rozwiązanie dobre, pod warunkiem że osoba projektująca ją zna się na rzeczy. Szablon strony internetowej musi być przejrzysty, schludny, łatwy w nawigacji i lekki, a więc taki w którym grafik nie przesadzi z użyciem zbędnych elementów graficznych na stronie. Po za tym dzisiejsze trendy w projektowaniu stron zmierzają w całkiem innym kierunku niż jeszcze 5-6 lat temu. Dzisiaj tak na prawdę, stawiamy na minimalizm graficzny samej witryny. Szablon strony powinien być tylko takim rusztowaniem, które po jej wypełnieniu zawartością sprawi wrażenie idealnie wykonanej elewacji. Zapomnijmy więc lepiej o animowanych, świecących i skaczących po stronie gifach (ruchomych obrazkach), uśmiechniętych buźkach, błyskawicach, czy animowanych licznikach odwiedzin.

Takie rozwiązania może i były fajne i efektowne, ale dwadzieścia lat temu, kiedy projektowanie stron internetowych w Polsce, dopiero rozwijało skrzydła, a co druga tworzona strona ubrana była w gify. Dzisiaj prostota i przejrzystość interfejsu świadczy o profesjonalizmie zarówno firmy, która jest właścicielem strony jak i grafika czy agencji, która ją stworzyła. Na pewno przejrzystość i prostota szablonu zostanie również doceniona przez jej użytkowników. Pamiętajmy, że objętość plików szablonu dodatkowo obciąża serwer, generując dodatkowe koszty związane z transferem jej plików zarówno nam jak i samemu odwiedzającemu, który być może korzysta w tym czasie z internetu mobilnego, gdzie w dalszym ciągu narzucane są limity na pakiety pobranych danych.

Dobry layout, to krok w kierunku sukcesu

Dobra grafika (cały szablon graficzny strony) strony powinna być więc, prosta, lekka i przejrzysta. Powinna zapewniać zoptymalizowany sposób nawigacji po witrynie a przede wszystkim zatrzymać gościa na dłużej niż kilka sekund od załadowania się treści. I tu rodzi się problem, bo dzisiaj szablon strony internetowej dla firmy może zrobić każdy, kto umie obsługiwać program graficzny. Jeśli zna się jeszcze co nie co, na kodowaniu html/css, to już w zasadzie połowa sukcesu. Trudniej natomiast zapanować nad samym interfejsem użytkownika i rozplanować układ tak, aby był jak najbardziej skuteczny. Z tym jednak często nawet najwięksi miewają problemy.

Podsumowując. Szablon graficzny szyty na miarę jest rozwiązaniem idealnym pod warunkiem, że projektuje go osoba, która w swoim portfolio popełniła ich już przynajmniej kilka. Wie zatem co, jak i gdzie. Jednocześnie nie przesadzi z cukierkowatością strony i animacjami na które, tak często nalega klient. Drogi kliencie – korzystając z okazji zwracam się tu do Ciebie z małym apelem. – Jeżeli projektant twierdzi, że użycie gifowych animacji, żółtych liter na czerwonym, bądź co gorsza również żółtawym tle, to zły pomysł – proszę zaufaj mu – najprawdopodobniej nie chce wypchnąć Ci jedynie na odczepnego projektu strony, a chce zrobić go porządnie nie wstydząc się go składając swój podpis w stopce strony. Wszyscy rozumiemy, że nasz klient nasz pan, ale pewne działania, które mogły być nawet skuteczne jakiś czas temu – mogą przynieść Ci dzisiaj więcej szkód niż pożytku…

Tak więc, za indywidualny projekt szablonów stron internetowych powinieneś zostawić w zależności od stopnia zaawansowania projektu i renomy grafika/agencji od 200 do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Już średniej klasy projektant nie powinien schodzić z ceny poniżej 500 zł za indywidualny i dobry projekt, na który przeznaczy powiedzmy około 20-25 roboczogodzin. Jeśli ma wyrobioną markę, to zapewne cena będzie odpowiednio wyższa.

A co z gotowymi szablonami stron internetowych? W internecie jest wiele stron oferujących płatne lub też darmowe szablony stron internetowych z których możesz skorzystać przy budowaniu swojej witryny. Czy to dla Ciebie dobre rozwiązanie? Przeanalizujmy je.

Płatne szablony WordPress

Po pierwsze, cena szablonu. Przeważnie za nawet dobrej klasy szablon nie zapłacisz więcej niż 200zł, co jest ogromnym plusem zastosowania takiego rozwiązania. Wielu przypadkach będą to również szablony wysokiej klasy wyposażone w dodatkowe funkcjonalności takie jak np. slider zdjęć (skrypt przesuwający zdjęcia po stronie). Co więcej kupując skórkę dostaniesz do niej wsparcie techniczne i aktualizację do nowszych wersji. Wygląda świetnie, to prawda, ale w większości przypadków nawet kupując gotowe rozwiązanie i tak będziemy musieli dostosować je do własnych potrzeb, nie obędzie się więc bez wiedzy programistycznej lub zlecenia wprowadzenia zmian koderowi. To kolejny wydatek. Częstym błędem kupującego jest również zachwyt nad pięknie wyglądającym szablonem premium, który po zakupie nie wygląda już tak okazale. Dlaczego?

Dlatego, że często na zdjęciach lub w prezenterze szablonów wykorzystana jest treść DEMO, która została idealnie i profesjonalnie zgrana z całym motywem szablonu. Jeśli więc, nasz projekt nie przewiduje takiej ilości treści, większych porcji stockowych zdjęć (internetowe banki zdjęć wysokiej jakości) i użycia dodatkowych modułów – może się okazać, że pieniądze które wydaliśmy na szablon w zasadzie zostały utopione w błocie. Warto się nad tym zastanowić przed zakupem i wybierać grafikę w taki sposób, aby mieć chociaż średnie wyobrażenie o tym jak będzie to wyglądało z naszą treścią. Jeśli mamy z tym problem, warto jednak skorzystać z usług kogoś kto ma w tym temacie doświadczenie.

Darmowe szablony WordPress

Darmowe szablony stron, to rozwiązanie przy którym zapewne konieczna będzie zdecydowanie większa ilość czasu poświęcona na dostosowanie wybranych elementów do naszych potrzeb. Chyba, że decydujemy się wziąć szablon taki jaki nam podano i po prostu uzupełnić go własną treścią. Często jednak doświadczony użytkownik internetu już na pierwszy rzut oka stwierdzi że coś tu nie gra, a ten pan w łódce nijak ma się do strony biura rachunkowego które właśnie odwiedza. Czym to grozi chyba nie trzeba nikomu wyjaśniać.
W sieci znajduje się jednak cała masa dobrze skrojonych szablonów stron zarówno darmowych jak i tych udostępnianych za niewielką opłatą. Jeżeli mamy kilkanaście wolnych godzin potrzebnych na zlokalizowanie tego dla nas najlepszego – może okazać się że warto ten czas poświęcić. Zawsze można też skorzystać z oferty szablonów stron dla firm, które skrojone są na potrzeby wybranych rodzajów działalności.

Koszt strony internetowej. Po trzecie: Aktualizacja stron internetowych i wsparcie techniczne

Wsparcie techniczne, to niesamowicie ważny a często bardzo pomijany czynnik który powinien zdecydowanie wpływać na wybór oferty. Nie ma nic bardziej irytującego, niż strona która ciągle nie działa, bądź po prostu mamy z nią najzwyklejsze problemy takie jak np. błąd logowania, niewczytujące się zdjęcia itp. W wielu przypadkach jeśli nie jesteśmy specjalistami – nie będziemy w stanie sobie poradzić z problemem sami. Jeżeli sytuacja taka doprowadzi nas do szału, to pomyśl co czują Twoi klienci. Większość z nich na pewno po prostu zamknie stronę i skorzysta z oferty Twojej konkurencji. Tracisz więc podwójnie, raz kiedy zlecasz przygotowanie strony firmie, która nie świadczy jej serwisu, dwa kiedy klient nie mogąc wejść na Twoją stronę odpuszcza skorzystanie z Twoich usług.

Wsparcie wsparciem, ale nie zapominajmy o aktualizacjach strony. Aktualizacje nie muszą być codzienne. Nie muszą być robione nawet raz w miesiącu, ale postaraj się aby na stronie internetowej Twojej firmy nie widniał news z Dni Otwartych, które organizowaliście trzy lata temu. To może odstraszyć potencjalnego klienta, gdyż rodzi pierwsze skojarzenia typu: – o… ta firma chyba już nie istnieje… Z tej racji, jeżeli już używasz systemu aktualności na swojej firmowej witrynie, zadbaj o to aby były one aktualizowane przynajmniej raz na kwartał.

Google uwielbia aktualizacje strony

Oczywiście im częściej tym lepiej – pomijam też fakt, że przysłuży się to ocenie Twojej strony www przez algorytmy wyszukiwarek internetowych, dzięki czemu możesz zyskać nowych klientów. Należy jednak pamiętać, że duża firma w której ciągle się coś dzieje będzie miała o czym pisać na stronie w przeciwieństwie do pana Czesia – lokalnego hydraulika, który poza zakresem usług i nr. telefonu na stronie nie potrzebuje niczego więcej.

Nie mniej jednak, aktualizacje strony lepiej mieć niż je pominąć. Jeśli będzie to konieczne – skorzystamy, jeśli w pakiecie ich nie dostajemy – przyjdzie nam dodatkowo zapłacić czy to za dodanie nawet jednego zdjęcia, czy za sam serwis strony. Czasem będą to nie małe kwoty.

Koszt strony internetowej. Po czwarte: Widoczność strony w wyszukiwarkach

To, że ktoś zaprojektuje dla Twojej firmy stronę internetową, nie oznacza jeszcze, że trafią na nią klienci. Widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych to podstawa sukcesu Twojego biznesu w internecie. Niestety podstawa, o której wiele firm wyspecjalizowanych w tworzeniu stron dalej zapomina. Ich projekty są co prawda ładne i przykuwają oko, ale jedyna możliwość dostania się na taką stronę, to bezpośrednie wpisanie jej adresu w pasku adresowym przeglądarki. Taka strona jest niestety tylko kosztem dla jej właściciela i może cieszyć jedynie jego oko.

Pamiętaj, ważniejsze od właściwości i wartości graficznej strony Twojego przedsiębiorstwa jest to, na jak wiele słów kluczowych Twój klient odnajdzie ją w wyszukiwarce. Jeżeli sprzedajesz gwoździe w Bidulowie, a nie będziesz widoczny w Google pod tą właśnie frazą – wiesz już, że pieniądze na stronę zostały wyrzucone w błoto. Oczywiście teoretycznie bo w internecie jest wielu magików (włączając w to naszą firmę), którzy zoptymalizują Twoją witrynę tak, że w końcu zacznie generować przychody. Dlaczego jednak nie zadbać o to, żeby dostać tą usługę (optymalizacja stron internetowych) chociażby w podstawowej wersji już na etapie zakupu strony?

Koszt strony internetowej. Po piąte: System zarządzania treścią CMS, czy autorskie rozwiązania?

System Zarządzania Treścią (CMS), sprawi że za pomocą paru intuicyjnych kliknięć dodasz artykuł, aktualność czy zdjęcie do swojej strony internetowe zupełnie tak jakbyś pisał tekst w edytorze tekstu na swoim komputerze. Z popularnych systemów możemy wymienić WordPress, czy Joomla. Systemy to dostępne są na otwartej licencji przez co możesz je pobrać i używać zupełnie za darmo. Nie są trudne w obsłudze już gotowej strony, ale jeśli bez doświadczenia sam chcesz postawić nową stronę od podstaw – może się okazać, że napotkasz na problemy których z miejsca nie przeskoczysz. Jeśli nie dysponujesz więc nieograniczoną ilością czasu na naukę czegoś nowego, lepiej zlecić to profesjonalistom. Systemy na otwartej licencji mają dwie ogromne zalety nad systemami autorskimi. Pierwszy – stałe aktualizacje, a więc łatanie wszelkich dziur w działaniu CMS i w jego bezpieczeństwie. Drugi – ogromna społeczność tworząca dodatki, motywy i chętnie niosąca czasem darmową, czasem płatną pomoc.

Warto też pamiętać, że za darmo udostępniane są jedynie same systemy CMS. Strony wdrażane w oparciu o nie są już jak najbardziej płatne. Płatne są też niekiedy dodatkowe rozszerzenia i skórki. Za umiejętne ułożenie wszystkiego w całość, modyfikację kodu strony, skryptów i szablonu możemy również zapłacić do kilkunastu tysięcy złotych.

Na autorski system CMS warto skusić się jeśli jest on pisany od zera specjalnie dla naszej firmy, a nie jako multi uniwersalna pożywka dla masowego odbiorcy agencji. Po pierwsze taki system nie będzie dla nas optymalny, po drugie może okazać się że posiada liczne błędy, po trzecie – często ciężko będzie o aktualizacje. Jeżeli nie dysponujemy więc kwotą kilkunastu tysięcy na opłacenie koderów, aby swoją pracę wykonali sumiennie – lepiej skorzystajmy z darmowych, a wyżej wymienionych rozwiązań. Znaczenie obniży to koszty wdrożenia stron internetowych.

Po szóste: Ile kosztuje strona internetowa?

Reasumując. Ile kosztuje strona internetowa dla firmy? Jak napisane zostało na początku – od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych, a wszystko uwarunkowane jest indywidualnymi potrzebami klienta. Pan Czesio – hydraulik nie zapłacił za stronę więcej niż 450zł, bo chce jedynie dostarczyć klientom informacje o tym że jest dobrym hydraulikiem i udostępnić im nr telefonu po wpisaniu w google. Oczywiście nie musi mieć do tego swojej strony firmowej, ale ta znacznie podnosi jego prestiż i wiarygodność, przez co Pan Czesio zyskuje przewagę nad swoją konkurencją.

Średnio zaawansowana strona, to koszt od 800 zł do 2500 zł za funkcjonalną stronę firmową, często z autorskim szablonem graficznym. Pięciocyfrowe kwoty zapłacą Ci, którzy potrzebują zaawansowanych serwisów oferujących np. pełną integrację ze swoimi użytkownikami czy zaawansowane skrypty obsługujące zamówienia. Doliczmy do tego jeszcze pozycjonowanie stron, bez którego nasza witryna nie będzie skutecznie pozyskiwać klientów. Dobry pozycjoner stron weźmie za pozycjonowanie fraz lokalnych minimum 150 zł miesięcznie. Robi się tego na prawdę sporo, ale warto…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *