Jak wybrać domenę na stronę www?

W niniejszym artykule zastanowimy się jak wybrać domenę na stronę www dla firmy. Dobrze dobrana domena pomoże skutecznie kreować wizerunek przedsiębiorstwa w internecie. Może więc pomóc w pozyskiwaniu klientów. Na początku jednak odpowiedzmy sobie na pytanie czym właściwie jest domena internetowa i do czego ona w ogóle służy.

Domeny internetowe - czym są?

Domeny internetowe, to w uproszczeniu ciąg znaków po którego wywołaniu w przeglądarce - przekieruje nas ona na właściwą stronę docelową. Domena jest więc najprościej rzecz ujmując adresem pod którym klient może odnaleźć Twoją ofertę. Adres strony internetowej uzyskiwany jest poprzez połączenie wybranej przez Ciebie nazwy i właściwej domeny np. mojafirma +.pl +.com +.biz itd.

Rozróżniamy kilka typów domen. Mamy domeny globalne, funkcjonalne, krajowe, europejskie i regionalne.  To z której skorzystamy zależy od kilku czynników, ale przede wszystkim od dostępności danej domeny na rynku. Musisz wiedzieć bowiem, że wolne domeny są coraz trudniej osiągalne. Z miesiąca na miesiąc ilość zarejestrowanych adresów sieciowych stale wzrasta w związku z tym ciężko znaleźć wolną domenę, która akurat odpowiadałaby naszym potrzebom. Te zajęte, są często wystawiane na sprzedaż a dobre adresy stron www, o wielkim potencjale potrafią zostać sprzedane za ogromne pieniądze.

Czym są subdomeny?

Subdomena, to dodatkowy adres internetowy działający w obrębie Twojej domeny. Subdomeny możesz utworzyć sam, w zasadzie bez ograniczeń ilościowych. W pewnym sensie możesz dzięki nim skorzystać z wyrażeń, które normalnie byłyby już niedostępne do rejestracji. Utworzona subdomena będzie miała postać subdomena.twojafirma.pl, co możesz wykorzystać aby oddzielić poszczególne działy swojej firmy. Powiedzmy że zajmujesz się budową domów, ale od czasu do czasu stawiasz również bloki mieszkalne, a jedna z Twoich ekip zajmuje się remontami. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, aby każdy dział posiadał własną stronę internetową. Tworzysz w tym celu trzy sub-domeny: domy.twojafirma.pl, mieszkania.twojafirma.pl i remonty.twojafirma.pl. W czwartej kolejnej możesz utworzyć firmowego bloga np. blog.twojafirma.pl. Inne wykorzystanie, to przekierowanie klientów na właściwe dla ich zamieszkania strony www. Tworzysz więc subdomeny o adresach. lublin.twojfirma.pl, zamosc.twojafirma.pl chelm.twojafirma.pl itd. W ten sposób Twój klient trafi dokładnie na takie informacje jakich aktualnie poszukuje i nie będzie zmuszony do przeszukiwania całej witryny głównej. Minus takiego rozwiązania to trochę przydługi adres strony. Jednak jeśli posiadasz krótką i dobrze brzmiącą nazwę podejście to będzie warte przyjrzenia się.

Warto pamiętać, że dla wyszukiwarek subdomeny traktowane są jako oddzielne strony internetowe, oznacza to że nie muszą one w żaden sposób być ze sobą powiązane a każda z nich zdobywa swoje "doświadczenie" niezależnie. W pewnym stopniu "moc" subdomen wpływa też na wartość domeny głównej i odwrotnie. Jest to jednak znacznie szerszy temat do poruszenia oddzielnie.

Domeny z ruchem i historią jako inwestycja

Domeny internetowe są świetną inwestycją. Jak wcześniej zostało wspomniane - te z historią i potencjałem mają szansę zarobić spore pieniądze. Z jednej strony generują one dla właściciela strony ruch, a więc potencjalnych klientów - z drugiej może znaleźć się osoba która zechce za nią zapłacić nam wiele tysięcy złotych. Generalnie czym domena ma lepszy adres i dłużej jest w sieci - tym jest więcej warta. Posiada większy autorytet i dużą ilość linków do niej prowadzących - w sposób pośredni przekłada się to na jej pozycję w wyszukiwarkach, a ta jak wiemy jest kluczem do naszego sukcesu. Najwięcej warte są jednak domeny zawierające słowo kluczowe w nazwie.

Domeny generyczne

To tzw. Domeny generyczne, a więc zawierające w sobie słowo będące jednocześnie nazwą branży, asortymentu lub usługi. Wyobraź sobie że sprzedajesz okna i jesteś w posiadaniu domeny okna.pl. Sprzedajesz buty? Domena buty.pl byłaby idealna na sklep internetowy, nieprawdaż? Czy nie byłoby pięknie? Takie domeny są jednak już dawno zajęte, a jeżeli ktoś decyduje się na ich sprzedaż to w grę wchodzą dużo większe pieniądze niż 12 zł za pierwszą rejestrację domeny.

Domeny generyczne mają jedną ważną cechę, dzięki temu że zawierają słowo kluczowe w nazwie - często zdarza się że jest ono po prostu wpisywane w adresie, przez co klient od razu ląduje na naszej stronie.

Jak wybrać domenę internetową?

Wybór domeny zależy m.in. od własnych upodobań, jej dostępności i funkcjonalności. Przede wszystkim jednak na domenę należy patrzeć pod kątem całościowym ujmując funkcjonalność i potencjał marketingowy domeny.

Tak więc, staramy się raczej wybierać domeny krótkie, których słowa to najlepiej nazwa naszej firmy lub nazwa produktu, usługi z naszej oferty. Unikajmy bezsensownych zlepek słów i znaków które nic nie znaczą. Często takie domeny są pomijane przez odbiorców wyszukiwarek ponieważ wyglądają podejrzanie. Wyobraźmy sobie np. domenę www.okna.4kl30.pl - weszlibyście na taką stronę? Wielu użytkowników ze względów bezpieczeństwa na pewno nie. Z miejsca tracimy więc potencjalnych klientów.

Jak wybrać domene internetową dla firmy?

Jak wybrać domene internetową dla firmy? fot. pixabay.com | Geralt

Ile kosztuje domena internetowa?

Najpopularniejsze w naszym kraju i najlepsze do pozycjonowania stron domeny .pl możemy kupić już za 12-13 zł za rok użytkowania. Często są dostępne również za symboliczną złotówkę, ale w takim przypadku warto zwrócić uwagę na koszt jej odnowienia po okresie jednego roku. Może się bowiem okazać, że taka transakcja jest dla nas zupełnie nie opłacalna.

Przedłużenie domeny na kolejny rok

Domenę wykupujemy na minimum rok i co roku musimy pamiętać o jej przedłużeniu na kolejny okres rozliczeniowy. Jeżeli tego nie zrobimy domena wpadnie do kwarantanny, a następnie do puli domen wolnych tym samym dosłownie każdy będzie mógł ją legalnie zarejestrować na własny użytek, a my stracimy czas i pieniądze które zainwestowaliśmy w zwiększenie atrakcyjności domeny. Cena za przedłużenie domeny to w zależności od operatora od 50 do 150 zł brutto. Warto więc poszukać najtańszego dostawcy domen.

Domeny z nazwami firm, imprez, filmów itd. - nazwy zastrzeżone

Nie warto rejestrować domen takich jak adidas.pl (gdyby okazało się, że jest wolna 😉 ) gwiezdnewojny.pl, euro2020 itd. Są firmy, które posiadają prawa majątkowe do pewnych nazw zastrzeżonych i nawet jeśli uda nam się wejść w ich posiadanie - możemy je po prostu utracić na rzecz właściwego podmiotu. Nie warto więc tracić czasu na inwestycję w nie, a już na pewno nie odkupować takich domen od innych użytkowników na "mega okazjach" 🙂

 

Strony www, e-sklepy, pozycjonowanie

Chcesz pozyskać więcej klientów?

Tworzymy strony www i sklepy internetowe, które zachęcą Twojego klienta do wykonania określonego działania np. kontaktu z Tobą. Wykonujemy skuteczne pozycjonowanie stron oraz prowadzimy kampanie Adwords. Wszystko, aby Twoja firma mogła rozwinąć skrzydła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *